3 Idea Untuk Mengurangkan Jerawat Di Kulit Pipi Remaja.

Bookmark and Share

Tahukah anda? Berdasar Penyelidikan Jabatan Kesihatan 2011,sebenarnya terdapat hampir 85% remaja di Malaysia terdapat masalah jerawat dikulit pipi. Untuk membantu golongan remaja tersebut mengatasi masalah ini, teamkami telah membuat satu temubual yangringkas bersama seorang Doktor Jerawat di Alor Setar. Dalam temubualini, team kami telah bertanya beberapa soalan yang bertentang  apa pertindakanyang boleh dilakukan untuk mengurangkan jerawat bagi remaja yang mengalamijerawat.

Disini adalah 3 Idea untuk mengurangkan jerawat di kulit pipi:

Perubahan Pemakanan - Makanan untuk Elakkan


Perkara pertama yang anda boleh lakukan untuk membantu memulakan rawatan secarasemulajadi anda adalah untuk mengubah apa yang anda makan setiap hari. Makanantidak menyebabkan jerawat. Bagaimanapun, makanan yang salah boleh memburukkan masalahjerawat and di kulit pipi. Baru-baru ini, satu kajian telah membuat kesimpulanbahawa diet yang mengandungi terlebih karbohidrat boleh menyebabkan masalahjerawat. Jika karbohidrat asli itu OK. Tetapi karbohidrat bertapis, sepertiyang terdapat tepung pernah diproses keputihan, ia boleh menyebabkan masalahjerawat kecil menjadi isu yang lebih besar.

Makanan lain yang harus dielakkan termasuk makanan gula kerana jerawat akanmengurangkan toleransi glukosa kulit anda, dan terlalu banyak gula yang diambilakan meningkatkan paras gula darah anda. Selain itu, makanan berminyak yang tinggilemak juga boleh menjadi masalah. Mengurangkan penggunaan tenusu kerana hormondan lemak yang terkandungi di dalam produk tenusu boleh memburukkan lagimasalah jerawat kulit pipi anda.

Vitamin sebagai ubat Jerawat Semulajadi

Selain makanan yang perlu dielakkan, anda juga terdapat makanan yang perlu ditambahke dalam diet anda. Khususnya, makanan yang mengandungi vitamin dan mineral  kerana ia dapat membantu untuk menyembuhkanjerawat remaja.

Berikut Adalah Fungsi 5 Vitamin Utama Dan Makanan Yang Mengandungi:

  • Vitamin A adalah penting untuk kesihatan kulit anda untukmengurangkan penghasilan sebum (liang tersumbat anda dapat diatasi). Lobakmerah, brokoli, bayam dan kale adalah contoh makanan untuk vitamin ini.

  • B5 Vitamin bertanggungjawab untuk menghasilkan enzim yangmembantu memetabolismekan minyak kulit. Hanya beberapa makanan yang mengandungivitamin B saja, iaitu Jagung, strawberi, dan biji bunga matahari.

  • Vitamin B6, sebahagiannya bertanggungjawab untukkeseimbangan hormon di dalam badan anda. Oleh kerana ketidakseimbangan hormon disebahagian kulit pipi anda boleh menjadi salah satu punca jerawat, vitamin B6adalah bahagian yang penting untuk merawat masalah jerawat remaja. Daging, ayamdan ikan semuanya mengandungi vitamin B6.

  • Vitamin C meningkatkan sistem imun anda dan ia adalahpenting untuk kesihatan kulit anda. Buah-buahan sitrus, lada hijau, brokoli,dan mangga adalah tinggi dengan vitamin C.

  • Zink adalah penting dalam penyembuhan dari masalah jerawat.Sesetengah makanan yang mengandungi zink termasuk daging merah, ayam, dantiram.


Kuasa Cahaya matahari

Vitamin D merupakan satu lagi bahagian yang penting dalam mengurangkan masalahjerawat. Apabila anda keluar di matahari, badan anda menghasilkan lebih vitaminini. Cahaya matahari merupakan salah satu elemen yang extra untuk mengurangkanjerawat remaja.

Inilah 3 Idea untuk mengurangkan jerawat di kulit pipi yang kami inginberkongsi dengan anda hari ini dan terima kasih kerana membaca post ini.

 

Sebenarnya bagi mereka yang mengalami masalah jerawat, dalam mencaripenyelesaian mungkin akan sukar. Kerana tanpa bimbingan seorang pakar jerawatdi sisi anda, mengurangkan masalah jerawat dengan bergantung diri sendiri akanmenjadi amat sukar.

 

Nak tahu cara terbaik untuk mengawal masalahjerawat anda?

 

 Baca Sini > Cara Terbaik Untuk Menghilangkan Jerawat! Betul ke?

{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar

Powered By Blogger